Om de 2 jaar onderzoekt Apestaartjaren het mediabezit en -gebruik bij jongeren in Vlaanderen. In het najaar van 2019 bevroegen ze 950 kinderen (6-12 jaar) en 4255 jongeren (12-18 jaar) en stelden die resultaten afgelopen donderdag voor tijdens een gesmaakt webinar.
Het volledige onderzoeksrapport vind je op www.apestaartjaren.be, maar hieronder geven we alvast de belangrijkste conclusies mee:
Op jongere leeftijd al een smartphone
De tablet blijft het populairste toestel bij kinderen (6-12 jaar). 58% heeft een eigen tablet en ze krijgen steeds jonger een smartphone in hun bezit. In 2018 kregen ze gemiddeld rond 11 jaar, in 2020 krijgen ze die al aan hun 9,4 jaar.
Bij de jongeren (12-18 jaar) heeft 94% een smartphone. Opvallend: Iets meer dan de helft van de jongeren (12-18 jaar) heeft een iPhone (51%). De meeste andere toestellen draaien op Android van Google (44%). Slechts 11% van de jongeren gebruikt een tweedehandstoestel, de rest beschikt over een nieuw aangekochte smartphone.
Op basis waarvan kiezen jongeren een nieuw toestel? De technische eigenschappen (77%), prijs (61%) en het merk (53%) zijn de belangrijkste factoren die een rol spelen wanneer jongeren een smartphone kopen.
TikTok steeds populairder bij kinderen
Filmpjes kijken, muziek luisteren en spelletjes spelen zijn de favoriete activiteiten van kinderen. YouTube, Spotify en Netflix zijn hun favoriete platformen. Van zodra ze een smartphone krijgen, komen TikTok, Snapchat en Whatsapp in beeld.
Op veel sociale media mag je pas een account maken vanaf de leeftijd van 13 jaar. Toch gebruikt van de kinderen 44% TikTok, 27% Snapchat en 22% Instagram. Ouders hebben daar weinig problemen mee, maar houden wel graag een oogje in het zeil.
Jongeren ruilen Facebook in voor Instagram en YouTube
89% van de jongeren (12-18 jaar) gebruikt YouTube minstens wekelijks, bij Instagram is dat 86%. Daarmee zijn dat populairste platformen. Slechts 39% van de jongeren gebruikt Facebook nog wekelijks.
Privéberichten sturen ze vooral via Instagram en Snapchat
Instagram en Snapchat zijn de populairste kanalen bij jongeren (12-18 jaar) om privéberichten te sturen. Vooral Instagram maakt een grote sprong in vergelijking met 2018: van 55% toen naar 74% nu.
Ook hier moet Facebook Messenger terrein prijs geven, net als sms.
Sociale media als nieuwsbron
Sociale media zijn de voornaamste nieuwsbron. 54% van de jongeren (12-18 jaar) lezen dagelijks nieuws via sociale media. De interesse komt bovendien met de jaren: bij jongeren uit de derde graad is de nieuwsconsumptie het grootst.
Vooral Facebook blijkt in deze context relevant. Pagina’s en groepen zijn ideaal om te weten wat er in de wereld gebeurt en om zelf een statement te maken.
Streamen neemt klassieke tv en radio helemaal over
Streamen via internet blijft de populairste manier om naar muziek te luisteren voor de Vlaamse jongeren. De meerheid (80%) luisterde de voorbije maand muziek via YouTube.
Spotify is het tweede vaakst gebruikte muziekplatform (62%) gevolgd door Shazam (18%) en Apple Music (13%). YouTube Premium, de betalende en reclamevrije versie, is helemaal niet populair onder onze jongeren (3%)
Netflix maakt een serieuze sprong. In 2018 gebruikte 51% van de Vlaamse jongeren dit videoplatform. Intussen liep dat op tot 69%. Ter vergelijking: in heel Vlaanderen gebruikt 40% Netflix.
Ter vergelijking: 37% van de jongeren kijkt nog dagelijks televisie, en 33% luistert nog dagelijks naar de radio.
Cyberpesten minder zichtbaar
17% van de jongeren (12-18 jaar) is het afgelopen jaar online lastig gevallen, slecht behandeld of kwam in aanraking met een schokkende gebeurtenis. 21% van de meisjes was ooit slachtoffer, tegenover 13% bij de jongens.
Omstaanders spelen een grote rol bij cyberpesten. Anno 2020 was 25% van de jongeren getuige, tegenover 54% in 2018. Cyberpesten blijkt zich nu vooral in privégesprekken plaats te vinden.
Opvoeden in tijden van digitalisering
Bij 82% van de kinderen (6-12 jaar) zijn er thuis regels over het mediagebruik. Bij 58% zijn er afspraken over schermtijd, bij 45% over wanneer ze media mogen gebruiken. Naarmate kinderen ouder worden, krijgen ze minder regels opgelegd.
Eindigen willen we doen met nog een opvallend citaat uit het rapport: “In de huishoudens waar mediaregels gelden, leven 77% van de ouders deze NIET na (volgens hun kinderen). De kinderen geven aan dat hun ouders (soms) te veel met hun smartphone bezig zijn”
Werk aan de winkel dus 😉
Download het volledige rapport
Alle cijfers en statistieken vind je op www.apestaartjaren.be