Afgelopen week kwamen de nieuwe digimeter-cijfers uit. Digimeter is een onderzoek van imec dat ieder jaar bij 3000 Vlamingen polst naar hoe ze digitale media gebruiken. Ik dook in het onderzoeksrapport en lijst hieronder graag 10 cijfers op, die mij opvielen.
85% van de Vlamingen gebruikt WhatsApp
Het populairste sociale netwerk is WhatsApp. 85% van de Vlamingen gebruikt de populaire app om berichten mee te sturen. 63% van de Vlamingen gebruikt het zelfs elke dag. Al zijn er natuurlijk grote verschillen tussen de verschillende leeftijdsgroepen:
Gebruik van sociale media stagneert
Als we kijken naar de andere sociale media, zien we weinig spectaculaire verschuivingen. Instagram en LinkedIn winnen wat terrein, Twitter (X) daalt wat in populariteit. Voor de rest blijft alles bij het oude.
De vlaming heeft gemiddeld 90 apps
Een pak Vlamingen geven anoniem door aan de onderzoekers van de Digimeter wat ze op hun smartphone allemaal doen via de Mobile DNA app. Daaruit kunnen we afleiden dat de Vlaming gemiddeld 90 apps op zijn smartphone heeft.
Wat doen we dan met al die apps? Voornamelijk gebruiken we onze smartphone voor sociale media en chat. En dat alles samen voor gemiddels 182 minuten per dag.
De helft van de Vlamingen kijkt Netflix
… maar dat cijfer lijkt te stagneren. 10 jaar geleden werd Netflix gelanceerd in België. In razende vaart veroverde de streamingdienst voor films en series onze harten. Maar sinds 2021 lijkt de groei gestopt te zijn. Disney+ haalt 21%, Streamz zit op 15% en Amazon Prime bekoort 9% van de Vlamingen.
Een andere verklaring kan de opkomst van de (gratis) Vlaamse platformen zijn, die ook veel internationale series en films aanbieden: 45% van de Vlamingen gebruikt VRT MAX, 36% gebruikt VTM GO en 26% gebruikt GoPlay.
Jongeren kijken 80 minuten tiktok per dag
Jongeren kijken geen klassieke tv meer. Slechts 10% van de 18 tot 24-jarigen kijkt nog elke dag live naar wat er op dat moment op tv is.
Ze kijken wel heel veel video’s, maar dus niet noodzakelijk op tv. TikTok weet 16% van de Vlamingen te bekoren, maar het gros daarvan zijn jongeren. Waar een gemiddelde TikTok-gebruiker de app 57 minuten per dag gebruikt, is dat bij jongeren 80 minuten.
Onderzoek toont ook aan dat dat lange blokken zijn die aaneengesloten gekeken worden met veel aandacht. Een beetje als tv kijken dus.
26% vande Vlamingen luisteren geregeld naar podcasts
De populariteit van de podcast neemt gestaag toe. 26% van de Vlamingen luistert nu minstens 1x per maand naar een podcast.
De meeste mensen doen dat via Spotify. Maar de websites van bekende mediamerken (VRT MAX, HLN, …) weten ook steeds meer luisteraars te lokken. Vooral 35+ luistert opvallend vaker via een website dan via Spotify.
63% van de Vlamingen kiest voor de smartphone om online geldzaken te beheren.
Voor geldzaken verkiest ondertussen 63% de smartphone. Dat is 12% meer dan in 2022 en 18% meer dan in 2021, toen de computer zelfs nog even belangrijk was als de smartphone voor online betalingen.
De Vlaming wil een transparantere en centraler georganiseerde overheid
Ondanks de lancering van apps en sites als Burgerprofiel, Tax-on-web en MyPension vindt maar 30% die dienstverlening echt duidelijk en toegankelijk. Bijna de helft klaagt over de wildgroei aan websites, en 80% wil 1 centrale online plaats voor alle documenten.
18% van de Vlamingen gebruikt generatieve AI
Sinds de lancering van ChatGPT eind 2022 is artificiële intelligentie niet uit de actualiteit weg te slaan. Amper een jaar later gebruikt al 18% van de Vlamingen minstens 1x per maand een tool als ChatGPT, Dall-E of CoPilot om AI teksten of afbeeldingen te laten maken (= ‘te genereren’). En dat is heel straf! Ter vergelijking: TikTok zit na 8 jaar aan 16% maandelijkse gebruikers.
Slechts 57% vindt omgaan met digitale media gemakkelijk
Voor de helft van de Vlamingen (51%, +2) blijft de digitale (r)evolutie (te) snel gaan. Er komen alsmaar meer platformen en toepassingen en velen voelen druk mee te ‘moeten’ met die verandering.
38% geeft aan dat digitale technologieën door de maatschappij worden opgedrongen terwijl ze dat eigenlijk niet echt willen. Opvallend: ook 26% van de jongeren zegt dat.