Eind februari maakte onderzoeks- en innovatiehub imec de nieuwe resultaten van het Digimeter-onderzoek bekend. Dat onderzoek peilt ieder jaar naar hoe de Vlaming (16+) digitale media gebruikt.
Het volledige rapport vind je op www.digimeter.be. Wat ons opviel in het lijvige rapport, lijsten we hieronder al even op in 7 conclusies:
1. Slechts 2% heeft geen enkel ‘smart device’
Laten we beginnen bij het begin: onze maatschappij was al in ijltempo digitaler aan het worden, en dat zet zich alleen maar verder door. 98% van alle bevraagde Vlamingen had in 2018 minstens 1 smart device (smartphone, tablet, laptop smart tv of wearable) in huis.
2. Meer dan 80% heeft een smartphone
Al sinds 2014 zijn er in Vlaanderen meer mensen met een smartphone dan met een klassieke gsm. Die trend zet zich in 2018 gestaag door. Opvallend is dat het tablet-bezit nu lichtjes aan het teruglopen is. Al sinds 2015 draaide dat rond de 60%, maar nu daalt het lichtjes.
Ook opvallend: voor het eerst hebben ook meer senioren (65+) een smartphone (52%) dan een gsm (50%).
3. Android blijft de grootste
60% van de Vlamingen met een smartphone heeft nu een Android-telefoon. Op die manier wint het besturingssysteem van Google elk jaar een paar percentjes marktaandeel. iOS van Apple blijft ongeveer 1/3e van de Vlamingen bekoren.
4. 65plussers ontdekken massaal sociale media
Niet alleen op het vlak van smartphone-bezit maakten de 65plussers een grote sprong in 2018. Ook op het vlak van sociale media zien we dat senioren veel actiever werden op de sociale media. Het actief gebruik steeg van 52% naar 69%.
Meer dan de helft van de 65plussers zit nu actief op Facebook. En op Instagram verdubbelde het aantal actieve gebruikers van 6% naar 13%.
5. WhatsApp groeit stevig door
WhatsApp wordt de populairste mobiele berichtendienst. 41% van de Vlamingen gebruikt het dagelijks. Het kan nog niet tippen aan sms (51%) maar is wel goed op weg om de sms van de troon te storen de komende jaren.
Opnieuw is het vooral een ouder publiek dat verantwoordelijk is voor de stijging van WhatsApp: vooral bij 35plussers stijgt het dagelijkse WhatsApp-gebruik. Jongeren (16-24) kiezen vooral voor Facebook Messsenger.
Ook opvallend: Snapchat moet bij jongeren stilaan wat terrein prijsgeven (-6%).
6. Televisie kijken we steeds minder op de televisie zelf
We kijken meer dan ooit naar videofilmpjes, maar doen dat steeds minder op een klassieke televisie. Slechts 48% van de Vlamingen kijkt nog elke dag lineair live televisie. Live televisie kijken is het populairst bij 65plussers (75%) en minst bij jongeren (16-24j). Bij hen kijkt slechts 22% nog live televisie. Sociale media, YouTube en vooral Netflix zijn de nieuwe populaire platformen om video op te kijken.
7. We leggen onszelf steeds meer regels op
Hoe gaan we om met al die digitale media? Hebben we last van digibesitas? Het valt op dat we steeds vaker op zoek gaan naar manieren om op een evenwichtige manier met al die media om te gaan. Het aantal Vlamingen dat zichzelf minstens één regel oplegt tegen overmatig smartphonegebruik steeg in een jaar tijd van 58% naar 76%.
De populairste regels zijn je smartphone bewust wegstoppen en meldingen uitschakelen.
Meer cijfers?
Download de volledige Digimeter op www.digimeter.be