Afgelopen week maakte onderzoekscentrum imec de nieuwe Digimeter-cijfers (2020) bekend. Digimeter peilt al sinds 2009 elk jaar naar hoe de Vlaming (15+) omgaat met digitale media.
En het zal je niet verbazen dat het coronajaar 2020 een serieuze invloed had op onze digitale gewoontes. Zo spendeerden we in 2020 gemiddeld 185 minuten per dag op onze smartphone. Dat is 37 uur meer dan in 2019.
Op www.digimeter.be vind je alle cijfers netjes opgelijst. Geen zin of tijd om door alle data te ploeteren? Geen probleem. Ik selecteerde alvast wat mij opviel in de cijfers.
1. Bijna iedereen heeft nu een smartphone
93% van de Vlamingen bezit nu een smartphone. Dat is 3% hoger dan in 2019. De tablet blijft al sinds 2014 rond de 60% hangen. De klassieke gsm houdt ook hardnekkig stand op 23%.
2. Wearables zijn in opmars
We halen steeds meer “slimme toestellen” in huis. Al zijn dat vooral voor de hand liggende toestellen. De smart-televisie verovert voor het eerst meer dan de helft (57%) van de huiskamers. Logisch, aangezien je in de elektrowinkels tegenwoordig bijna nog enkel smart-televisies vindt.
Ook de ‘wearables’ zijn in opmars. 37% van de Vlamingen heeft nu een smartwatch, fitbit of slimme oortjes. Het gevolg van het feit dat we in de lockdown met zijn alleen vaker zijn gaan joggen, wandelen en fietsen?
3. Vooral jongeren voelen zich niet klaar om alles online te doen
In 2020 hebben we een digitale stap gezet die we anders maar over pakweg 5 jaar gezet zouden hebben. We zijn met zijn allen gaan videobellen, online shoppen en gaan streamen.
Velen stelden ook vast dat thuiswerken of thuisonderwijs lastig is met maar 1 laptop in huis. De reden waarom 11% van de Vlamingen een extra scherm of toestel aanschafte in 2020.
Vreemd genoeg geven vooral jongeren (16-24j) aan dat ze zich niet klaar voelen om alles online en digitaal te doen. Met 32% scoort die leeftijdsgroep hoger dan alle andere leeftijdscategorieën.
4. Minder dan de helft betaalt nog geregeld met cash
2020 zal de geschiedenis ingaan als het jaar dat we massaal de omslag maakten van betalen met cash naar mobiel en contactloos betalen. Slechts 43% van de Vlamingen gebruikt nog elke week cash geld.
66% betaalde in 2020 ook minstens een keer per week contactloos met de bankkaart. De stijging is het grootst bij 55-64-jarigen. Toch mogen we ook niet uit het oog verliezen dat 7% van de Vlamingen hun geldzaken nog niet online beheert.
5. Sociale media stagneren (op TikTok na)
We zijn in de lockdown niet massaal niet massaal nieuwe sociale media gaan ontdekken. Integendeel. Facebook kent 4% minder actieve Vlaamse gebruikers dan in 2019. En Instagram steeg ‘maar’ 1%. Ook Snapchat (-1%), Messenger (-3%), Twitter (-4%), LinkedIn (-3%) en YouTube (-7%) werden minder gebruikt in 2020.
Het enige sociale netwerk dat echt een reuzesprong maakt is TikTok. Dat springt op een jaar tijd van 3 naar 14% actieve gebruikers in Vlaanderen. Het wordt nu zelfs actief gebruikt door 50% van de 16 tot 24-jarigen.
6. De Facebook-apps zijn dominant
Ondanks die stagnatie gebruiken we wel nog altijd massaal sociale media. 23% van de Vlamingen gebruikt elke dag 4 verschillende chatdiensten of socialemediaplatformen.
En net als de voorbije jaren zijn de apps van Facebook (Facebook, Instagram, WhatsApp of Messenger) daarin dominant. 83% van de Vlamingen gebruiken dagelijks minstens een app uit de Facebook-stal. Meer nog: van de 185 minuten gemiddelde dagelijkse schermtijd gaat er elke dag 73 minuten naar sociale media, en maar liefst 57 minuten naar Facebookapps.
7. We maken steeds vaker gebruik van WhatsApp
Installeerde jij ook voor het eerst WhatsApp in 2020? Grote kans, want de populaire chatdienst werd in 2020 opvallend vaker gebruikt. 81% van de Vlamingen heeft nu een (maandelijks) actieve account.
Ook opvallend: WhatsApp wordt op dagelijkse basis voor het eerst vaker gebruikt dan sms, en voor 2/3e van de jongeren is e-mail geen dagelijkse must meer.
8. Netflix domineert de streaming-markt
In 2020 kregen we er de streamingdiensten Streamz en Disney+ bij. Die werden meteen relatief goed opgepikt, maar verzinken nog altijd in het niks bij Netflix. 46% van de Vlamingen kijkt er minstens eenmaal per maand naar. Bij 16 tot 34-jarigen is dat zelfs meer dan 70%.
Maar ook lineair televisie kijken is weer helemaal terug. Jarenlang zagen we een dalende trend, maar in 2020 steeg het ‘live’ tv kijken opnieuw opvallend naar 56% van de Vlamingen die het dagelijks doet. In 2019 was dat nog maar 47%.
En dat is misschien niet zo onlogisch, want we waren in 2020 ook veel vaker thuis dan anders, waardoor uitgesteld kijken gewoon minder noodzakelijk was, natuurlijk.
9. Podcasts winnen aan populariteit
Al een paar jaar zitten podcasts in de lift. En ook in 2020 wonnen ze aan populariteit. 18% van de Vlamingen luistert minstens eenmaal per maand naar een podcast. Bij de 25 tot 34-jarigen is dat zelfs 31%.
10. 87% gebruikt minstens 1 regel om zijn smartphonegebruik te reguleren
Hoe vaker we onze smartphone gebruiken, hoe meer we ook op zoek gaan naar manieren om ons toestel niet ons hele leven te laten bepalen.
Meer cijfers?
Bekijk alle cijfers op www.digimeter.be
Zelf jouw smartphonegebruik bijhouden en de wetenschap een handje helpen? Installeer dan zeker de app Mobile DNA (enkel voor Android). En dan komen jouw data meteen ook in de Digimeter 2021.