Wat is het beste mobiele abonnement voor mij?

Op de website van internetproviders als Proximus, Telenet of Orange word je om de oren geslagen met zodanig veel verschillende tarieven en formules dat het niet evident is om precies uit te zoeken wat je nodig hebt.

Klassiek bestaat je abonnement uit 3 delen: bellen, sms’en en internetten. Aangezien sms per definitie gratis is tegenwoordig, moet je eigenlijk enkel rekening houden met bellen en internetten.

Eerst en vooral: check www.bestetarief.be

Op www.bestetarief.be kun je berekenen of er meer voordelige formules bestaan dan wat je momenteel betaalt. Je kunt zelf de nodige parameters ingeven, of deze site automatisch laten berekenen op basis van de gegevens die ze bij je huidige provider halen.

Als je manueel het beste tarief voor jezelf wil berekenen, stel je jezelf even deze 4 vragen:

1. Bel ik veel met mijn smartphone?

Veel providers bieden formules aan waarin 2-3 uur bellen zit per maand. Dat lijkt weinig, maar is het in veel gevallen helemaal niet. De meeste mensen bellen veel minder vaak dan ze zelf denken. Of in elk geval minder lang.

Als je 40 telefoontjes doet per maand van gemiddeld 2 minuten, dan heb je in die maand nog altijd geen anderhalf uur gebeld.

2. Heb ik vaak internet nodig op plaatsen waar geen wifi is?

Je gebruikt je smartphone wellicht het vaakst thuis en op het werk. Dat zijn plaatsen waar er doorgaans al een stevige wifiverbinding hangt, en waar je je mobiele data dus niet moet aanspreken om online te gaan.

Focus vooral op wat je onderweg doet: gebruik je je smartphone als GPS? Stream je vaak radio of muziek die niet offline staat? Kijk je op de trein vaak naar online video’s.

Die factoren kunnen bepalen of je meer of minder data nodig hebt per maand. Bij gewoon gebruik kom je met 3-4 GB ruimschoots toe normaal gezien. Wie heel veel internet onderweg nodig heeft, kijkt best uit naar een abonnement met 8-10 GB.

Maar hoeveel internet verbruik je dan precies? Dat varieert uiteraard van persoon tot persoon. Onderstaande afbeelding kan je ongetwijfeld al een beetje op weg zetten.

Voor een goed begrip: dit is enkel je verbruik buitenshuis. Alles wat je thuis verbruikt, doe je via je WiFi-netwerk. En dat valt dus buiten je mobiel abonnement.

3. Hoe goed is de dekking van een provider in mijn buurt?

Hoe meer masten een provider in je buurt staan heeft, hoe beter de ‘dekking’ van dat gebied, en hoe vlotter je er mobiel kunt internetten. In grote steden maakt de keuze van een provider nauwelijks een verschil omdat daar sowieso heel wat masten staan. In meer landelijke streken, kan dat wel een verschil maken.

Let op: soms moet je even uitzoeken van welk netwerk jouw provider gebruik maakt. BASE zit op het netwerk van Telenet bijvoorbeeld, en Mobile Vikings maakt gebruik van het netwerk van Orange…

Tip: Check de dekking in jouw buurt

Op www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile check je snel hoe het met de dekking van de 3 grote providers zit in België voor 3G en 4G. Probeer het maar eens uit.

4. Zijn er bepaalde kortingformules bij mijn provider?

Veel providers geven korting als je meer producten in een bundel aanschaft. Zo kan het goedkoper zijn als je je mobiel abonnement bij dezelfde provider aanschaft als die waar je ook televisie, een vaste lijn en internet thuis afneemt.

Bij sommige providers is het gratis om met leden van hetzelfde gezin te bellen, bij andere kun je een aantal apps kiezen waarvoor je het dataverbruik niet moet betalen…

Ook dat kan meespelen in je beslissing om voor de ene of andere provider te kiezen.

Tip: gebruik zo weinig mogelijk extra diensten van die provider

Door de vele promotie-acties die er lopen, loont het financieel vaak de moeite om af en toe van provider te veranderen. Dat kan heel eenvoudig: je meldt je aan bij je nieuwe provider en die regelt alles met je vorige provider. Je telefoonnummer kun je gewoon behouden.

Wat een pak moeilijker ligt, zijn afgeleide producten: webruimte of cloudopslag die je gekocht had bij je provider. Of een e-mailadres genre naam@telenet.be of naam@skynet.be. Die kun je niet zomaar overdragen naar je nieuwe provider. Je e-mailadres kun je nog tot 18 maanden na de stopzetting van je abonnement gebruiken, maar daarna ben je het kwijt.

De oplossing? gebruik een e-mailadres bij Hotmail of Gmail. Dat blijft van jou, ook al verander je van provider. Hetzelfde geldt voor opslagruimte in de cloud: bij Dropbox, Google Drive of One Drive maakt het niet uit welke provider je hebt.

Maar wat kost dat dan?

Wakosta? Ik schuimde voor jullie de websites van de bekendste mobiele providers in Vlaanderen af, selecteerde alle prijzen voor een klein en een groot abonnement en kwam op die manier tot dit schema:

(prijzen per maand, cijfers opgevraagd op 14/03/2021, zonder rekening te houden met tijdelijke kortingen)

Leer betere foto's maken met je smartphone

Krijg een maand lang om de 3 dagen een fotografie-tip in je mailbox

Workshop aanvragen?

 

Nodig Appstublieft uit voor een interactieve en leerrijke lezing of workshop voor je vereniging, bedrijf of bibliotheek. 

Nog veel meer leuke apps ontdekken?

Koop dan ons boek Appstublieft!

Abonneer je op de nieuwsbrief!

Krijg elke maand mijn persoonlijke blik op de actualiteit en tips voor nieuwe apps in je mailbox!