Voor vaderdag kreeg ik een VirtualReality-bril. Keicool gadget voor een geekdaddy als ons 😉 De voorbije maanden testte ikhet nieuwe speelgoedje uit. VR en 360°-video wordt door alle trendwatchers als een van de hypes van de nabije toekomst aangekondigd. Maar is er op dit moment eigenlijk wel al genoeg aanbod? Ik zet hieronder graag even mijn bevindingen op een rijtje.
Wat heb je nodig?
Om Virtual reality te beleven heb je een VR-bril nodig, een toestel dat VR-filmpjes kan afspelen (een smartphone of een ipod touch bijvoorbeeld die je erin schuift), een stabiele internetverbinding en een rustig plekje om je even van de wereld af te zonderen. Bij de geavanceerdere modellen krijg je ook een controller om je smartphone vanop afstand te bedienen, zodat je die niet telkens uit je VR-bril moet halen.
Ik kreeg een VR Pro 2.0. Een basismodel dat je aanschaft voor nog geen 50 euro. Bij duurdere modellen kom je al snel uit bij de Samung Gear (130 euro) of Facebook’s Oculus Rift (490 euro). Wie helemaal low budget wil gaan, kan ook zelf een Google Cardboard (12 euro) in elkaar knutselen.
Toegegeven: erg comfortabel zit zo’n VR-bril niet. Hij weegt nogal zwaar op de neus en het duurde even voor ik alle knopjes gevonden had om alles scherp genoeg afgesteld te krijgen. Voor brildragers wordt het ook wat wringen, vermoed ik. Maar eens je daarover bent, word je wel helemaal meegezogen in het VR-avontuur.
Niet voor multitaskers
Neem dat letterlijk: Waar je gerust nog wat tv kunt kijken, terwijl je intussen op je smartphone tokkelt, iets drinkt of intussen ook je spelende kinderen in de gaten houdt, kun je dat met VR vergeten. Multitasken zit er niet echt in. En wellicht schuilt daar ook de sleutel van het succes in: met een VR-bril kun je je voor even helemaal afsluiten van de wereld en enkel focussen op de virtuele wereld die de bril rondom je creëert.
Welke filmpjes bekeek ik de afgelopen maanden die me bijgebleven zijn? Ik lijst ze hieronder op. De beste beleving krijg je met een VR-bril. Maar door deze filmpjes op een smartphone te bekijken en die rondom je te bewegen, krijg je ook al een beetje een idee van het effect.
VRT innoveert
De VRT nieuwsdienst werkt al een tijdje samen met VR-productiehuis FishEye uit Wetteren. Dat leverde onder andere deze pareltjes op:
Een absolute must see is “Ryad’s war”, waarin een olieboer uit Syrië zijn verhaal doet.
Of wat dacht je van dit bezoek aan de ontplofte kerncentrale in Tsjernobyl?
Meer fan van sport? Dan is de Druivencross (2016) in 360° ook best een leuke manier om het veldrijden eens op een andere manier te beleven:
Muziekvideo van de toekomst?
Een aantal muziekgroepen experimenteerden ook al met 360° video’s. Begin je reis bijvoorbeeld met het fantastische ‘Saturnz Barz’ van Gorillaz:
Wat One Republic laat zien in hun clip voor ‘Kids’ is ook niet mis:
Wil je helemaal psychedelisch worden? Dan is deze clip van Squarepusher wellicht meer je ding:
Virtueel pretpark
Dat VR ook voor de gaming-industrie ongeziene mogelijkheden biedt, spreekt voor zich. Met een VR-bril ga je nog meer op in de virtuele wereld van het computergame in kwestie dan wanneer je enkel naar een 2D-computerscherm te staart. Hieronder een voorbeeldje van een VR-rollercoaster belevenis. Wedden dat je het voelt kriebelen in je buik terwijl je deze beelden met je VR-bril bekijkt?
https://www.youtube.com/watch?v=EscUg_3g9FM
Virtueel museumbezoek
Een museum bezoeken met een gids, alsof je er gewoon rondloopt, ook dat wordt realiteit met een VR-bril.
https://youtu.be/04I0UCVnMmQ
Google zet met haar Art & Culture programma ook in op 360°. In dit filmpje zie je letterlijk een dinosaurus tot leven komen:
Het Dali-museum ontwikkelde ook een 360°-film, waarin de vreemdsoortige creaties van Dali tot leven komen:
Overal beestjes!
Dat ook National Geopraphic inzet op 360° video zal je niet verbazen. Check zeker eens hun kanaal op YouTube. Hieronder al een mooie staalkaart van wat je daar kunt vinden:
Met een VR-bril op je neus waan je je binnen de kortste keren op de bodem van de oceaan, of midden in de Afrikaanse savanne. Allemaal dankzij deze reeks 360°-video’s van National Geographic
New York Times spant de kroon
De gouden medaille gaat naar de New York Times. Zij verzamelden intussen een ware schat (meer dan 200!) aan kwaliteitsvolle 360°-filmpjes op hun YouTubekanaal:
De conclusie
360° is here to stay. Het aanbod is nog beperkt, maar met wat zoeken vind je wel kwaliteit. Toegegeven: erg sociaal is het allemaal niet, maar dat dit de komende jaren zal uitgroeien van een leuk speeltje voor geeks tot mainstream gebruik in entertainment business (denk aan virtueel concerten en sportwedstrijden bijwonen), gaming, de medische wereld, nieuwsverslaggeving, … Nu nog wachten op de eerste echte Hollywood-blockbuster die je volledig in 360° kunt beleven.