Terugblik op 2021: YouTubers en TikTokkers worden stilaan BV’s

De tieners en twintigers van vandaag kijken minder en minder naar klassieke televisieprogramma’s, maar vinden hun gading op YouTube, Instagram en TikTok. Hun idolen spelen niet mee in de populaire soaps die we allemaal kennen, maar doen dansjes en challenges op TikTok of spreken hun volgers toe via vlogs op YouTube.

En dat heeft de klassieke media ook stilaan door. Dat werd in 2021 heel duidelijk.

Acid in De Slimste Mens ter Wereld

Het Play4-programma De Slimste Mens Ter Wereld viert volgend jaar haar 20e verjaardag. Om ook de volgende generatie te bekoren, moeten de programmamakers dus op zoek naar deelnemers die aantrekkelijk zijn voor de jonge generatie. En zo belandde YouTuber Acid in het programma.

Als je weet dat Acid op zijn video’s op YouTube gemakkelijk 150.000 à 200.000 kijkers haalt, besef je al snel dat zo’n deelnemer in zijn spoor een pak nieuwe kijkers meebrengt. Van goudwaarde voor een programma als De Slimste Mens.

Nieuwe attractie in Plopsaland voor YouTubers

Acid ken je misschien nog van de zogenaamde ‘YouTube-oorlog‘ vorig jaar, waarbij Acid in een video het populaire vloggerskoppel Céline en Michiel (CeMi voor de vrienden) op de korrel nam.

Om een idee te geven hoe hard het er aan toe kan gaan tussen deze YouTubers: afgelopen jaar had Plopsaland plannen om een attractie (tijdelijk) naar CEMI te vernoemen. Marketing-gewijs slim gezien, Gertje! Maar Acid verzamelde via een petitie meer dan 50.000 handtekeningen, en daarop zag Plopsaland af van de plannen.

Dancing with the TikTok-stars

Nog meer Gertje? Dat brengt ons bij dat andere kijkcijferkanon van het afgelopen jaar: Dancing with the stars. Veel kijkers hebben na de voorstelling van de deelnemers ongetwijfeld eens gegoogeld op ‘Jonathan Medart’.

Tenminste zij die nog niet vaak op TikTok rondgedwaald hebben, want daar is hij een echte ster, met meer dan 500.000 volgers. Een voorsmaakje:

Kritiek op The Social House

Jonathan Medart deed trouwens ook mee aan de YouTube-reeks ‘The Social House‘.

In de paasvakantie – in volle lockdown – gingen 8 Vlaamse populaire influencers (of ‘creators’ zoals ze liefst aangesproken worden) vrolijk een weekje op kamp onder de naam ‘The Social House’. Dat dat bakken kritiek opleverde, spreekt voor zich.

Dat ze allemaal witter dan wit waren, deed er bovendien geen goed aan. Na 2 afleveringen stapte Flo Windey eruit, na 3 afleveringen wordt de YouTube-serie afgevoerd. In oktober ging ‘The Social House’ verder, met een diversere samenstelling en nieuwe opdrachten.

Tot op zekere hoogte kun je The Social House vergelijken met ‘De Mol’, maar dan met nog vreemdere opdrachten. Zo moesten de deelnemers badeendjes vissen uit een vijver, geblinddoekt wandelen met alpaca’s en les geven op een musicalkamp.

Opmerkelijk hier is trouwens dat het niet de ‘creators’ zelf zijn die het creëren, maar productiehuis Wunderbaar. Een echt kijkcijferkanon werd het niet (alhoewel: veel Canvas-programma’s zouden blij zijn met 100.000 kijkers), maar het is wel duidelijk dat we dergelijke formats vaker gaan zien.

Vloggers in films en series

Dit najaar werd ‘Bittersweet sixteen‘ op Vlaanderen losgelaten. Een tienerfilm, geregisseerd door onder andere Anna Verheyen (de 16-jarige dochter van Jan Verheyen) en waar je bij de cast ook weer jonge populaire influencers Steffi Mercie (19), Stien Edlund (20) en Gerben Tuerlinckx (19) terugvindt. Alle drie zaten ze ook al in The Social House.

Het is duidelijk: de tijd dat vloggers en tiktokkers onder de radar bleven en nobele onbekenden waren voor het brede publiek is na dit jaar stilaan voorbij. Want eind 2021 liet VRT.nu de trailer van de serie ‘Match’ op de wereld los. In de cast naast bekende namen als Clara Cleymans en Nico Stürm ook Rob Van Impe, beter bekend op YouTube als ‘Average Rob’.

Lees zeker ook deel 1 in deze reeks over Facebook, Meta en de lancering van hun slimme brillen in 2021

Leer betere foto's maken met je smartphone

Krijg een maand lang om de 3 dagen een fotografie-tip in je mailbox

Workshop aanvragen?

 

Nodig Appstublieft uit voor een interactieve en leerrijke lezing of workshop voor je vereniging, bedrijf of bibliotheek. 

​Even slim als je smartphone

De 100 meest gestelde vragen over je smartphone

Hoeveel geheugen heeft mijn smartphone nodig? Heb ik antivirus nodig? En hoe maak je de ultieme selfie? 

Laat je meeslepen in dit boek op een wonderlijke ontdekkingstocht die je minstens even slim maakt als je smartphone! 

Abonneer je op de nieuwsbrief!

Krijg elke maand mijn persoonlijke blik op de actualiteit en tips voor nieuwe apps in je mailbox!