Het tweejaarlijkse onderzoek van Mediaraven, Mediawijs en Link in de Kabel over het mediagebruik bij Vlaamse jongeren (6-18 jaar) ligt me nauw aan het hart. Van 2008-2016 had ik het genoegen om zelf het onderzoek mee in goede banen te mogen leiden. En ook nu kijk ik elke 2 jaar uit naar de resultaten.
In het najaar van 2023 werden meer dan 7000 kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar bevraagd over hun digitale leefwereld.
Wat viel mij op in de cijfers uit het onderzoeksrapport deze keer? Wel, deze 7 grafieken sprongen er voor mij toch uit:
1. Mediabezit
De overgang naar het middelbaar blijft dé leeftijd voor jongeren om een eigen gsm te krijgen. Die vervangt op die leeftijd stilaan de tablet, die vooral in de lagere school het voornaamste mediatoestel is.
2. Mediagebruik
Met stip op 1 als meest gedane media-activiteit bij tieners (10-12 jaar) staat… huiswerk maken. Bij de jongeren (12-18 jaar) is dat ‘berichten sturen of chatten’.
Maar als we verder kijken in de top 10 van wekelijkste media-activiteiten, dan zien we dat de populairste activiteit overduidelijk ‘video’s kijken’ is. Dat gaat van ‘long form’ films/series kijken op YouTube, Twitch, Netflix of Disney+. Maar ook (zeker in de middelbare school) ‘short form’ video’s op Instagram of TikTok.
3. Sociale media
Facebook is intussen echt voor oude mensen. Slechts 33% van de jongeren in het 5e en 6e middelbaar zit nog op Facebook. Wat is dan wel populair? Snapchat wint het in het middelbaar nipt van TikTok en Instagram.
4. Nieuws
Hoe volgen jongeren (12-18 jaar) het nieuws? Het zal weinigen verbazen dat sociale media het afgetekend wint van meer klassieke manieren als nieuwsbrievenb, nieuwsapps en -websites.
5. Politiek
75% van de jongeren volgt geen politieke partijen op sociale media. Maar van de 228 jongeren (12-18 jaar) die dat wel doen, zijn dit de partijen die ze volgen. Die percentages liggen trouwens in het verlengde van het aantal berichten / advertenties die ze van die partijen te zien krijgen.
6. Schermtijd
Opvallend: 45% van de jongeren (10-18 jaar) geeft toe over zichzelf dat ze te veel tijd aan schermen besteedt. 19% geeft aan dat ook hun ouders te veel op hun scherm bezig zijn.
7. Cyberpesten
Gepolst naar hoe vaak onze Vlaamse jongeren (10-18 jaar) slachtoffer zijn van cyberpesten, antwoordt 4% dat dat minstens wekelijks voorkomt. 4% klinkt weinig, maar is toch relatief veel.